Filmdialogisk Nysgerrighed
Med “Filmdialogisk Nysgerrighed” lader vi os inspirere af den pædagogiske metode “dialogisk læsning”, og undersøger hvordan man kan bruge filmmediet som omdrejningspunkt for en dialog i børnehaverne. Børnenes tolkninger af filmen giver ofte anledning til mere end “bare” dialog, og der undersøges yderligere hvordan filmdialog og filmpædagogik kan bidrage til pædagogiske aktiviteter som styrker dannelsen og læringen i børnehaverne. Vi er dykket ned i følgende spørgsmål;
1. Hvad sker der, når børn aktivt ser film i en pædagogisk kontekst?
2. hvordan kan film bruges som en impuls til leg, kreativitet og bevægelse?
Filmdialogisk Nysgerrighed forsøger at bidrage med kultur omkring film som tilføjer en nuancering i skærmdebatten. Det er derfor vigtigt at spørge sig selv; hvorfor skal børn og voksne se film sammen i en pædagogisk kontekst?
Resultater:
Projektet Filmdialogisk Nysgerrighed demonstrerer, at dialogisk filmvisning kan anvendes systematisk og med pædagogisk indsigt til at fremme sprogudvikling, kreativitet og inklusion blandt børn i dagtilbud. Ved at tage udgangspunkt i æstetikkens potentialer og kvalitetsfilm som impuls, skabes meningsfulde filmpædagogiske processer og aktiviteter, der både engagerer børn og giver plads til deres egne impulser og fortolkninger.
En vigtig erfaring er, at dialogisk filmvisning ikke nødvendigvis skal følge faste metoder, men bør tage udgangspunkt i en nysgerrig, undersøgende tilgang, hvor pædagoger aktivt inviterer børnene til dialog og refleksion gennem åbne spørgsmål og fælles fortolkning. Den kreative bearbejdning, fx gennem håndværk og stopmotion-animation, understøtter både sprog og sanser og giver børnene mulighed for at omsætte filmens impulser til egne udtryk og fortællinger med ejerskab.
Projektet fremhæver også vigtigheden af at revurdere traditionelle forestillinger om, hvordan man ser film sammen med børn. Det er acceptabelt og pædagogisk relevant, at børn er aktive, bevæger sig og reagerer spontant under filmvisning, hvilket skaber et mere inkluderende og dynamisk læringsrum.
Derudover peger projektet på, at valg af film med varieret æstetisk udtryk kan skabe et ligeværdigt udgangspunkt for oplevelse og dialog. Filmens æstetiske form kan inspirere til efterfølgende kreative aktiviteter, som fastholder børnenes interesse og understøtter en fortsat sprog- og legeudvikling.
Endelig bidrager rapporten med konkrete øvelser og inspirationsfilm målrettet pædagoger, som styrker deres kompetencer i at facilitere dialogiske filmpædagogiske aktiviteter. Samlet set giver projektet et væsentligt bidrag til at argumentere for inddragelsen af filmpædagogik i dagtilbud og tilbyder nuancerede perspektiver på den aktuelle debat om skærmtid ved at fremhæve den aktive, kreative og inkluderende dimension af aktiv skærmtid.
Interviews:
Som en del af vores dokumentation af projektet – og til brug af videreformidling – har vi fået lavet disse to interviews med henholdsvis pædagogerne og forskerne, som fortæller om deres opdagelser og erfaringer under forløbet.
Deltagere:
Projektledelse: VIA UC – Forskning og udvikling – Center for animation, film og digitale processer – The Animation Workshop (F&U TAW) ved Laura Søndergaard Isaksen
Projektmedarbejdere: F&U TAW ved Adjunktvikar Nicolai Bøg Gadegaard og adjunkt ved Pædagoguddannelsen Viborg Jeppe Van der Burg
Sparringspartner ved pædagoguddannelsen Viborg: Lektor og Ph.D studerende Jacob Noer Ahm
Deltagende institutioner:
Børnehuset – Hammershøj
Rytterparken – Århus
Langenæsstien – Århus
Kristrup Børnehus – Randers
Børnehuset Viborgvej – Randers
Foto og film: Lommefilm
Med støtte fra: Det Danske Filminstitut

