Welcome to Track 1 - Animated Learning - Santos

A transformative journey in Brazil

Danish student teachers travel to Santos, where they work together with Brazilian pupils, schoolteachers and film students with processes that involve research, discussion and reflection. The result is campaign-oriented communication products in the form of short animated films. Through the stay and the activities, the Danish participants have gained deep insight into the living conditions and everyday life of their Brazilian hosts. The work of communicating the SDGs will be reflected in the perspectives, attitudes, conditions and experiences that are playing out in the world’s fifth largest country, which is a current focal point in the global discussion on climate, biodiversity and sustainability.

As part of a new teaching course, Danish teacher students from Skive have collaborated with Brazilian teacher students to develop creative climate training.

South America is at the center of the world’s climate debate. With COP16 in Columbia this year and COP30 in Brazil in 2025, the continent is very much in focus when it comes to the world’s handling of the climate crisis. And here the young people play a big role.

Therefore, student teachers from Skive in Denmark and student teachers from Santos in Brazil have set out to investigate how creativity and animation can make Brazilian schoolchildren wiser about the climate.

This is done through the project Animated Learning, which is led by The Animation Workshop, VIA University College in collaboration with the teacher education in Skive and the Danish Cultural Institute in Brazil.

“It was an exciting experience both professionally and socially. Together with Brazilian teacher students, we worked on educating school children to be even wiser about climate change. And here animation is a super good tool. It’s a way for the students to put a picture on something that might otherwise be difficult to understand,” says Jonas Stensdal Klitte, who is a student teacher in Skive.

Interview

“It is important that we are presented with a different climate perspective than the European one about cardboard straws and farther on the litre.”

What does creative climate education look like through Danish and Brazilian eyes? And why is cross-globe collaboration important? Read the proposals from three Danish and three Brazilian student teachers below.

Alexander Scott-Fordsmand, lærerstuderende, Skive

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med klimaforandringerne i skolerne?

”Ikke alle ved, hvad klimakrisen rent faktisk betyder for dem som individ. Det kan vi forhåbentlig få mere fokus på gennem uddannelse.”

Hvordan kan den kreative proces føre til en dybere forståelse og refleksion?

”En kreativ proces kan måske hjælpe med at lege, et for eleverne uvedkommende, emne ind i deres bevidsthed, så de kan genkende problemstillingen i en anden kontekst.”

Hvad har du fået ud af at møde de danske/brasilianske studerende?

”Jeg er blevet præsenteret for et andet klimaperspektiv end det europæiske om papsugerør og længere på literen.”

Clara Alison Bang Dale, lærerstuderende, Skive

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med klimaforandringerne i skolerne?

”Det er vigtigt at arbejde med klimaforandringer i skolen, fordi det er et globalt problem, som vil påvirke alle, især de kommende generationer. Men ved at lære om klimaforandringerne og disses årsager kan eleverne udvikle viden og færdigheder til at blive informeret og træffe kvalificerede beslutninger om deres eget liv og planetens fremtid.”

Hvordan kan den kreative proces føre til en dybere forståelse og refleksion?

”Kreativitet indebærer at udforske nye ideer og perspektiver, hvilket kan hjælpe den enkelte med at udvide sin forståelse af verden. Det involverer også ofte problemløsning og kritisk tænkning, som kan hjælpe folk med at analysere information og danne deres egne meninger.”

Hvad har du fået ud af at møde de danske/brasilianske studerende?

”Jeg har lært, at det nogle gange er okay at give slip på strukturen og bare følge med strømmen. Nogle gange er det godt at omfavne spontaniteten.”

Bianca de Oliveira Bertolucci, lærerstuderende, Santos

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med klimaforandringerne i skolerne?
”Klimaforandringer er et vigtigt emne, fordi det har indflydelse på hele verden. Hvis vi ikke begynder at passe på naturen nu, vil vi få store problemer i fremtiden, så vi er nødt til at lære vores børn bedre måder at gøre det på.”

Hvordan kan den kreative proces føre til en dybere forståelse og refleksion?
”Når vi bruger vores kreativitet til at lære, kan vi gå nye veje, som vi ikke ellers ville kunne, hvis vi bare sad ned og lyttede til læreren. På den måde er det lettere at forstå forskellige emner og arbejde med løsninger på forskellige problemer.”

Hvad har du fået ud af at møde de danske/brasilianske studerende?
”Ved at arbejde sammen med danskerne kunne jeg se, hvordan de underviser, og også hvad de gør for at passe på planeten, idet jeg kunne vise skoleeleverne forskellige måder at gøre det på. Det var en fantastisk kulturel oplevelse, hvor jeg lærte en masse.”

Larissa Sales Silveira, lærerstuderende, Santos

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med klimaforandringerne i skolerne?
”Det er vigtigt for os at gøre en ny generation opmærksom på de påvirkninger, som mennesker har på miljøet, og hvordan vi kan minimere dem.”

Hvordan kan den kreative proces føre til en dybere forståelse og refleksion?
”Ved at bruge kreativitet formår vi at fange de studerendes opmærksomhed, og ved at involvere dem i den kreative proces forstår de det emne, der behandles i praksis.”

Hvad har du fået ud af at møde de danske/brasilianske studerende?

”Ud over at lære en anden kultur at kende fik jeg også udvidet min viden om, hvordan de forskellige dele af verden ser på klimaforandringer, og hvilke emner der er mest omtalt. Jeg lærte, at hver del af verden har sine egne specifikke bekymringer i forhold til miljøet. Det var en berigende oplevelse, både personligt og professionelt.”

Maria Clara Campell, lærerstuderende, Santos

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med klimaforandringerne i skolerne?
”Det er vigtigt, fordi det er en sag, der påvirker os alle som helhed, og nogle steder/folk har ikke denne forståelse, så skolen er et godt sted at starte denne undervisning.”

Hvordan kan den kreative proces føre til en dybere forståelse og refleksion?
”For at børnene kan animere filmen, skal de først tænke over, hvad de laver, og denne proces med at brainstorme og lave storyboard hjælper med at få viden til at sidde fast, og mens de socialiserer deres ideer og laver animationen, kan de reflektere over emnerne.”

Hvad har du fået ud af at møde de danske/brasilianske studerende?
”Jeg fik en masse viden, ikke kun om dansk kultur som helhed, men også om skole- og uddannelsessystemet i Danmark. Jeg havde heller ikke tidligere kendskab til animation, så det var en helt ny måde at undervise på, som jeg lærte, som jeg er sikker på vil være nyttig i min karriere som lærer.”

Sutharsan Sureshkumar, lærerstuderende, Skive

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med klimaforandringerne i skolerne?
”Fordi det er et aktuelt emne og en problematik, som er en del af vores hverdag.”

Hvordan kan den kreative proces føre til en dybere forståelse og refleksion?
”Når vi arbejder kreativt, arbejder vi med det i hænderne. Vi skaber noget visuelt, som vil sætte sig bedre på hukommelsen. Ved at være fysisk til stede i arbejdsprocessen, samt at se den rent visuelt kan eleverne få en bedre forståelse.”

Hvad har du fået ud af at møde de danske/brasilianske studerende?

”Det har været en øjenåbner at møde sådan et hårdt arbejdende folkefærd. De har stor lyst og taknemmelighed – læring som har sat et stort præg på mig. ”

12 animationsfilm

Disse 12 animationsfilm er produktioerne af de danske og brasilianske lærerstuderendes samarbejde og arbejde med børn i Santos. Filmene er lavet i animationsteknikken ‘flyttefilm’, hvor figurer er klippet ud i karton, og man efterfølgende flytter dem lidt ad gangen, billede for billede.