5 Projekter

Projekter

Gennem film og filmsprog undersøger vi potentialet og mulighederne for kreativ og produktionsorienteret læring.

ANIMOK

Velkommen til SymfUnivers!

Lær om planeterne og musikken med astrofysiker, Anja C. Andersen og Århus Symfoniorkester. Symfunivers byder på en andersledes og inspirerende måde at lære om planeterne i vores solsystem. I et kæmpestort, tværfagligt samarbejde har vi skabt undervisningsmateriale til 3. – 4. klasserne, hvor eleverne selv skal formidle deres viden om planeterne.

Animated Learning Japan

Animated Engagement

I dette globale projekt er målet at forbinde  brasilianske og danske uddannelsesinstitutioner gennem animationspædagogik og -produktion. Animated Engagement er fordelt på 3 forskellige spor, hvor vi arbejder med formidling af animationskunst, animerede dokumentarer og gaming.

Same Same but Different

Filmdialogisk Nysgerrighed

Projekt Filmdialogisk nysgerrighed undersøger, hvordan kan man bruge kvalitative kortfilm som impuls til pædagogiske aktiviteter i dagtilbud så filmpædagogik kan være medvirkende til dannelse og læring. Projektet er støttet af DFI og afsluttes i juni 2025.

Same Same but Different

 Same Same but different – grib begreber

Grib Begreber handler om at bruge kreative værktøjer i undervisningen for at styrke elevernes begrebsforståelse. Når børn skal samarbejde om at lave kreative produkter, som fx en animationsfilm, har de brug for at forklare hinanden, hvad deres film skal handle om, og hvordan de vil udtrykke det.

Animated Learning Japan

Forår

Vi har lavet undervisningsmateriale til Pernille Kjærs vidunderlige og finurlige kortfilm, “Forår”. På Det Nordatlantiske Fyr i Hansthold kan man i foråret 2025 opleve en udstilling af stills fra “Forår”, samt dykke ned i filmiske virkemidler, klassisk tegning og en nem animationsøvelse, der afspejler arbejdsprocessen i en 2D animationsfilm. 

Same Same but Different

Et sundt børne- og ungeunivers – kultur på tværs

I dette samarbejde med RH Gødstrup, Herning Bibliotek og Museum Midtjylland har vi skabt et natur-univers, som på sigt vil blive en stor del af udsmykningen og atmosfæren på børn- og ungeafdelingen på det nye hospital. Fokus er at skabe nogle behagelige elementer og chamerende maskotter, som kan hjælpe med at gøre mødet med hospitalet til en positiv oplevelse.

Same Same but Different

Kroptid/Bodytime/Liftijd

Kroptid/Liftijd/Bodytime er kunstnerisk animationsprojekt, lavet i samarbejde med den belgiske kunstner, Katrien Oosterlinck. Med markeret sweater og en guidet animationsvideo ledes man gennem kropsmassage alene og sammen med en partner. I Kroptid opleves et rum, hvor man skaber kontakt til sig selv og til andre. Et rum, uden alder og sociale positioner.

Leg med film

Leg med film

Projektet er et inspirations- og kompetence forløb for pædagoger i daginstitutioner, som har til formål at klæde pædagogerne på til at kunne udføre filmpædagogiske aktiviteter med de ældste børnehavebørn.

Animated Learning Japan

LegeKunst

LegeKunst bringer de yngste tættere på kunsten og kulturen og forsker i, hvad mødet med kunst, kultur og æstetiske processer i hverdagen betyder for børns leg og dannelse samt for de voksne omkring dem.

ANIMOK

Animated Learning – VAF 

Til VAF 2024 er ALL tilstede gennem Grønne Sammen, Voices of Tomorrow, VAF Youth Jury, samt Animation Playground i Tinghallen. Find os i dette års program.

Animated Learning Japan

Animated Learning Japan

I 2017 besøgte Animated Learning Japan for første gang. Den japanske interesse for animationspædagogikkens kreative tilgang til undervisning resulterede i oprettelsen af vores japanske søsterorganisation Animated Learning Japan.

Alter 2.0

Alter 2.0

ALT-ER er en samtale- app udviklet til at danne bro mellem børn, deres forældre og deres lærere.  I app’en kan man dykke ned i forskellige scenarier fra hverdagen, som opfordrer til samtale mellem børn og voksne. Målet er at styrke empati og undersøge de sociale spilleregler i samfundet.